A Kormány a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 3., 5., 13., 15. alpontjában, a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény 166. §-ában, a közúti közlekedési előéleti pontrendszerről szóló 2000. évi CXXVIII. törvény 15. §-ában, valamint a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) kihirdetéséről szóló 2001. évi IX. törvény 4. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján – az Alkotmány 35. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva – a következőket rendeli el: 1. §
(1) A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 20. § (1) bekezdésében meghatározott rendelkezések megsértőjével szemben – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – a közigazgatási hatósági eljárásban a 2–13. §-ban meghatározott bírság szabható ki.
(2) Az (1) bekezdés szerinti bírságok nem alkalmazandók a munkaügyi hatóságra vonatkozó külön jogszabály alapján lefolytatott telephelyi ellenőrzés során.
2. §
A Kkt. 20. § (1) bekezdés a) pontjához kapcsolódóan – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – az 1. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki
a) a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló 89/1988. (XII. 20.) MT rendeletben,
b) a belföldi és a nemzetközi közúti árufuvarozás szakmai feltételeiről és engedélyezési eljárásáról szóló 14/2001. (IV. 20.) KöViM rendeletben,
c) a tagállamok területére vagy területéről történő, illetve a tagállamok területén áthaladó, Közösségen belüli közúti árufuvarozási piacra való bejutásról szóló, 1992. március 26-i 881/92/EGK tanácsi rendeletben, valamint annak a 484/2002/EK európai parlamenti és tanácsi rendelettel történt módosításában,
d) a Közlekedési Miniszterek Európai Konferenciája által létrehozott közlekedési engedélyek használatának szabályairól szóló 56/2005. (VII. 7.) GKM rendeletben,
e) a „Nemzetközi Közúti Árufuvarozási Szerződésről” szóló, Genfben, az 1956. évi május hó 19. napján kelt Egyezmény kihirdetéséről szóló 1971. évi 3. törvényerejű rendeletben,
f) az autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállításról szóló 2004. évi XXXIII. törvényben,
g) az autóbusszal végzett belföldi és nemzetközi személyszállítás szakmai feltételeiről és engedélyezési eljárásáról szóló 49/2001. (XII. 22.) KöViM rendeletben,
h) az autóbusszal végzett nemzetközi személyszállítás közös szabályairól szóló, 1992. március 16-i 684/92/EGK tanácsi rendeletben, valamint annak 11/98/EK tanácsi rendelettel történt módosításában,
i) a valamely tagállamban nem honos fuvarozók számára a belföldi közúti személyszállítási szolgáltatás feltételeinek megállapításáról szóló, 1997. december 11-i 12/98/EK tanácsi rendeletben,
j) az autóbusszal végzett személyszállítás okmányaira vonatkozóan a 684/92/EGK és a 12/98/EK tanácsi rendelet alkalmazásának részletes szabályairól szóló, 1998. október 2-i 2121/98/EK bizottsági rendeletben,
k) az autóbusszal végzett nemzetközi nem menetrend szerinti személyszállításról szóló (INTERBUS) megállapodás kihirdetéséről szóló 309/2002. (XII. 28.) Korm. rendeletben,
l) a kétoldalú közúti áru- és személyszállításról szóló nemzetközi szerződéseket kihirdető – a 12. mellékletben foglalt – jogszabályokban
meghatározott, a közúti közlekedési szolgáltatások végzéséhez előírt engedélyekre és okmányokra vonatkozó rendelkezést megsérti.
3. §
A Kkt. 20. § (1) bekezdés b) pontjához kapcsolódóan – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – a 2. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki a 2. § a), g), h), j) és l) pontjában meghatározott jogszabályban, illetve nemzetközi szerződésekben meghatározott, a saját számlás személyszállításra (utasszállításra) vonatkozó rendelkezést megsérti.
4. §
A Kkt. 20. § (1) bekezdés c) pontjához kapcsolódóan – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – a 3. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki
a) a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról, a 3821/85/EGK és a 2135/98/EK tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 3820/85/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2006. március 15-i 561/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletben,
b) a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) kihirdetéséről szóló 2001. évi IX. törvényben,
c) a közúti közlekedésben használt menetíró készülékekről szóló, 1985. december 20-i 3821/85/EGK tanácsi rendeletben,
d) a közúti közlekedésben használt menetíró készülékekről szóló, 1985. december 20-i 3821/85/EGK tanácsi rendelet végrehajtásáról szóló 124/2005. (XII. 29.) GKM rendeletben
meghatározott, a vezetési és pihenőidőre, valamint az ezekkel összefüggő okmányokra vonatkozó rendelkezést megsérti.
5. §
A Kkt. 20. § (1) bekezdés d) pontjához kapcsolódóan – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – a 4. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki
a) a 4. § c) pontjában meghatározott rendeletben,
b) a közúti közlekedésben használt menetíró készülékekről szóló, 1985. december 20-i 3821/85/EGK tanácsi rendelet végrehajtásáról szóló 124/2005. (XII. 29.) GKM rendeletben,
c) a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben,
d) a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) kihirdetéséről szóló 2001. évi IX. törvényben,
e) a közúti közlekedésben használt menetíró készülékekről szóló, 1985. december 20-i 3821/85/EGK tanácsi rendeletben
meghatározott, a menetíró készülékre, a tachográf-korongra és az ezek használatára vonatkozó rendelkezést megsérti.
6. §
A Kkt. 20. § (1) bekezdés e) pontjához kapcsolódóan – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – az 5. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki
a) a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás kihirdetéséről szóló 1979. évi 19. törvényerejű rendeletben,
b) a 46/2005. (VI. 28.) GKM rendelettel módosított és egységes szerkezetben kihirdetett, valamint a 60/2007. (VI. 29.) GKM rendelettel módosított és kiegészített, a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás „A” és „B” mellékletének kihirdetéséről és belföldi alkalmazásáról szóló 20/1979. (IX. 18.) KPM rendeletben,
c) a veszélyes áruk közúti szállításának ellenőrzésére vonatkozó egységes eljárásról szóló 1/2002. (I. 11.) Korm. rendeletben,
d) a veszélyes hulladékkal kapcsolatos tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 98/2001. (VI. 15.) Korm. rendeletben,
e) a polgári felhasználású robbanóanyagok forgalmazásáról és felügyeletéről szóló 191/2002. (IX. 4.) Korm. rendeletben,
f) a radioaktív anyagok szállításáról, fuvarozásáról és csomagolásáról szóló 14/1997. (IX. 3.) KHVM rendeletben,
g) a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó kinevezéséről és képesítéséről szóló 2/2002. (I. 11.) Korm. rendeletben,
h) a mezőgazdasági vegyszerek és üzemanyagok mezőgazdasági vontatóval vagy lassú járművel vontatott pótkocsival történő közúti szállításáról szóló 113/2004. (IX. 23.) GKM rendeletben,
i) az Országos Tűzvédelmi Szabályzat kiadásáról szóló 9/2008. (II. 22.) ÖTM rendeletben,
j) a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben,
k) a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás (ADR) „A” és „B” Melléklete 2009. évi módosításaival és kiegészítéseivel egységes szerkezetbe foglalt szövegének kihirdetéséről szóló 2009. évi LVIII. törvényben
meghatározott, a veszélyes áruk, anyagok, hulladékok szállítására (fuvarozására), valamint a közúti járműre és annak személyzetére, az áru feladójára, átmeneti tárolójára, a csomagolóra, a berakóra, a töltőre, a címzettre és a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó kinevezésére és képesítésére vonatkozó rendelkezést megsérti.
7. §
A Kkt. 20. § (1) bekezdés f) pontjához kapcsolódóan – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – a 6. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki
a) a gyorsan romló élelmiszerek nemzetközi szállításáról és az ilyen szállításhoz használt különleges szállítóeszközökről szóló, Genfben, 1970. szeptember 1. napján kelt Európai Megállapodás kihirdetéséről szóló 25/1989. (III. 17.) MT rendeletben,
b) az állatoknak a szállítás és a kapcsolódó műveletek közbeni védelméről, valamint a 64/432/EGK és a 93/119/EK irányelv és az 1255/97/EK rendelet módosításáról szóló, 2004. december 22-i 1/2005/EK tanácsi rendeletben
meghatározott, a gyorsan romló élelmiszerek vagy az élő állatok szállítására vonatkozó rendelkezést megsérti.
8. §
A Kkt. 20. § (1) bekezdés g) pontjához kapcsolódóan – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – a 7. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki a bérelt járművekkel végzett közúti áruszállítás külön feltételeiről szóló 4/2000. (II. 16.) KHVM rendeletben foglalt rendelkezést megsérti.
9. §
A Kkt. 20. § (1) bekezdés h) pontjához kapcsolódóan – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – a 8. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki
a) a 2. § a) és k) pontjában foglalt jogszabályokban,
b) a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendeletben,
c) a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló 26/2009. (VI. 22.) KHEM rendeletben, ide nem értve a jelzőtáblával elrendelt össztömeg-korlátozásokat,
d) a nemzetközi közúti áru- és személyszállítás végzésének egyes feltételeiről szóló 101/2003. (XII. 23.) GKM rendeletben,
e) a közúti járművek időszakos vizsgálata egységes feltételeinek elfogadásáról és ezen vizsgálat kölcsönös elismeréséről szóló, Bécsben, 1997. november 13-án aláírt Egyezmény kihirdetéséről szóló 2001. évi LXVIII. törvényben
meghatározott, az áru- vagy személyszállítást végző járművek közúti forgalomban való részvételére vonatkozó rendelkezést megsérti.
10. §
A Kkt. 20. § (1) bekezdés i) pontjához kapcsolódóan – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – a 9. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki a nemzetközi kombinált árufuvarozást elősegítő kedvezményekről szóló 266/2003. (XII. 24.) Korm. rendeletben foglalt rendelkezést megsérti.
11. §
A Kkt. 20. § (1) bekezdés j) pontjához kapcsolódóan – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – a 10. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki a nehéz tehergépkocsik közlekedésének korlátozásáról szóló 190/2008. (VII. 29.) Korm. rendeletben foglalt rendelkezést megsérti.
12. §
A Kkt. 20. § (1) bekezdés k) pontjához kapcsolódóan a 11. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendeletben foglalt, a biztonsági öv, gyermekbiztonsági rendszer, a motorkerékpár-bukósisak és a mobil rádiótelefon használatára vonatkozó rendelkezést megsérti.
(2)2 Az (1) bekezdés szerinti bírságot – a 11. mellékletben meghatározottak szerint – a bírságot kiszabó határozat jogerőre emelkedésétől számított harminc napon belül kell befizetni.
(3)3 A Kkt. 20. § (1) bekezdés k) pontjában meghatározott rendelkezések miatt folytatott közigazgatási eljárásban a korlátozott cselekvőképességgel rendelkező személyt is megilleti az eljárási képesség.
13. §
(1) Amennyiben az ellenőrző hatóság
a) az 1. melléklet 3., 5/a., 6–7. pontjában,
b) a 2. melléklet 1–2. pontjában,
c) a 6. melléklet 1–4. pontjában,
d) a 7. melléklet 2. pontjában,
e) a 8. melléklet 1–3., 5., 7. pontjában,
f) a 9. melléklet 1. pontjában,
g) a 10. melléklet 1. pontjában
meghatározott okmány hiányát állapítja meg, de a hiányzó okmány megléte a Nemzeti Közlekedési Hatóság (a továbbiakban: NKH) nyilvántartásából megállapítható, vagy a nyilvántartásban nem szereplő, az ellenőrzés időpontjában minden kétséget kizáróan érvényes okmányt az ellenőrző hatóságnak – az ellenőrzés napját követő 8 napon belül – bemutatják, a bírság összege 30 000 forint.
(2) Ha az ellenőrző hatóság ugyanazon ellenőrzés keretében több jogsértő cselekményt, mulasztást állapít meg,
a) a 2. §, a 4. §, a 6. § vagy a 9. § alapján kiszabott bírság összege legfeljebb 1 000 000 forint,
b) egyéb esetekben a kiszabott bírság összege külön-külön legfeljebb 600 000 forint
lehet, de együttesen nem haladhatja meg a 2 200 000 forintot. Amennyiben a gépjárművezető kötelezett a bírság megfizetésére, az a) pont szerinti bírság legfeljebb 400 000 forint, a b) pont szerinti bírság legfeljebb 250 000 forint, az ugyanabban az eljárásban kiszabott bírság maximális összege 800 000 forint lehet.
14. §
A Kkt. 20. § (11) bekezdésében meghatározott ellenőrző hatóságok egységes ellenőrzési és bírságolási eljárásának biztosítására az NKH Központja 2009. december 31-ig – a társhatóságokkal együttműködve – Komplex Ellenőrzési és Bírságolási Útmutatóban határozza meg az e rendelet végrehajtásához szükséges valamennyi ismeretet. 15. §
(1) Az NKH Központja – figyelemmel a közúti szállítást végző egyes járművek személyzete vezetési és pihenőidejének ellenőrzéséről szóló külön jogszabályban foglalt rendelkezésekre is – az ellenőrző hatóságokkal egyeztetve a tárgyévet megelőző év november 30. napjáig ellenőrzési területenként meghatározza a tárgyévi közúti és telephelyi ellenőrzések tervszámát, valamint az ellenőrzési feladatok ellenőrző hatóságok közötti megosztását. Az éves ellenőrzési tervet az ellenőrző hatóságok megelőző évi ellenőrzési tapasztalatainak figyelembevételével kell összeállítani.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott éves ellenőrzési tervet a közlekedésért felelős miniszter – az érintett ellenőrző hatóságokat felügyelő miniszterekkel, valamint a közúti áru- és személyszállító vállalkozások szakmai szervezeteivel való egyeztetést követően – hagyja jóvá.
16. §
(1) Ez a rendelet 2009. augusztus 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépését követően elkövetett szabályszegések esetében kell alkalmazni, a hatálybalépését megelőzően elkövetett szabályszegések esetében pedig akkor, ha a bírság mértéke, illetve a bírság legmagasabb mértéke tekintetében kedvezőbb rendelkezést állapít meg.
(2)–(7)6
(8) Ez a rendelet a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról, a 3821/85/EGK és a 2135/98/EK tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 3820/85/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2006. március 15-i 561/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 19. cikkének végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.
(9) Ez a rendelet a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályokkal kapcsolatos 3820/85/EGK és a 3821/85/EGK tanácsi rendelet végrehajtásának minimumfeltételeiről szóló 2006/22/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv III. mellékletének módosításáról szóló, 2009. január 30-i 2009/5/EK bizottsági irányelvnek való megfelelést szolgálja.
1. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez
Sorszám | Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | A bírság összege forintban | A bírságolással érintett cselekmény elkövetéséért felelőssé tehető |
1. | Közúti árufuvarozói engedély, autóbuszos személyszállító engedély, taxiengedély, személygépkocsis személyszállító engedély nélkül, nemzetközi forgalomban közösségi engedély nélkül végzett közúti közlekedési szolgáltatás, engedély nélkül végzett kabotázs-tevékenység, engedély nélkül végzett nem liberalizált különjárati személyszállítás, igazolt nemzetközi fuvarfeladat teljesítése nélkül végzett kabotázs-tevékenység, továbbá a hét napon belül végzett három műveletet meghaladó kabotázs-tevékenység | 800 000 | szállító gépjárművezető |
2. | Közösségi engedély hiteles másolata nélkül végzett árufuvarozás, illetve személyszállítás, közúti árufuvarozói, illetve autóbuszos személyszállító a) engedélykivonat hiányában b) engedélykivonat birtokában | 300 000 30 000 | szállító gépjárművezető |
3. | Közúti árufuvarozói engedélykivonat, autóbuszos személyszállító engedélykivonat nélkül végzett árufuvarozás, illetve személyszállítás | 100 000 | szállító gépjárművezető |
4. | A taxiengedély, személygépkocsis személyszállító engedély nincs a járművön | 30 000 | szállító gépjárművezető |
5. | Nemzetközi közúti áruszállítási engedély, CEMT engedély és a hozzá szükséges igazolás, autóbuszos járati engedély a) hiánya, érvénytelensége b) szabálytalan használata, illetve eltérés az engedélyben foglaltaktól | 300 000 150 000 | szállító gépjárművezető |
6. | A járművezető szakmai képesítését igazoló okmány hiánya | 100 000 | szállító gépjárművezető |
7. | Járművezetői igazolvány hiánya | 200 000 | szállító gépjárművezető |
8. | Fuvarlevél, illetve személyszállításhoz kapcsolódó menetlevél, meghatározott esetekben az előző úton használt menetlevél, meghívólevél, szerződés hiánya | 50 000 | szállító gépjárművezető |
9. | Fuvarlevél, illetve személyszállításhoz kapcsolódó menetlevél nem megfelelő kiállítása, vezetése hiányzó (jogszabályban kötelező adattartalomként meghatározott) rovatonként (adatonként) – ide nem értve a fuvarozással kapcsolatos költségekre, díjakra, a vámkezelésre és a fizetés módjára vonatkozó adatokat –, de legfeljebb | 10 000 50 000 | szállító gépjárművezető |
10. | Közúti árufuvarozói vagy autóbuszos személyszállító engedéllyel, közösségi engedéllyel kapcsolatos adatváltozás, a tevékenység szüneteltetése bejelentésének, a lejárt engedély visszaadásának elmulasztása, a helyettesítő járműre vonatkozó okmány hiánya | 30 000 | szállító |
2. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez
Sorszám | Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | A bírság összege forintban | A bírságolással érintett cselekmény elkövetéséért felelőssé tehető |
1. | Saját számlás személyszállítás (utasszállítás) végzése az arra jogosító igazolvány nélkül | 300 000 | szállító gépjárművezető |
2. | A saját számlás személyszállítás (utasszállítás) feltételeinek megtartását igazoló, a járműre és/vagy a gépjárművezetőre vonatkozó okmány (okmányok) hiánya | 200 000 | szállító gépjárművezető |
3. | Menetlevél hiánya | 50 000 | szállító gépjárművezető |
4. | Menetlevél nem megfelelő kiállítása, vezetése hiányzó rovatonként (adatonként), de legfeljebb | 10 000 50 000 | szállító gépjárművezető |
3. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez
Sorszám | Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | A bírság összege forintban | A bírság fizetésére kötelezett | |
A | Személyzet | |||
A1 | A kalauzokra megállapított alsó korhatár be nem tartása | 100 000 | szállító | |
B | Vezetési időszakok | |||
B1 | A 9 órás napi vezetési idő túllépése, ha a 10 órára történő meghosszabbítás nem megengedett | 9 h<…< 9 h 30 | alkalmanként 10 000 | járművezető szállító |
B1 | 9 h 30 <…<10 h | alkalmanként 30 000 | ||
B2 | 10 h<…<10 h 30 | alkalmanként 80 000 | ||
B2 | 10 h 30<…<11 h | alkalmanként 120 000 | ||
B3 | 11 h<…<11 h 30 | alkalmanként 200 000 | ||
B3 | 11 h 30<… | alkalmanként 300 000 | ||
B4 | A 10 órás meghosszabbított napi vezetési idő túllépése, ha a meghosszabbítás megengedett | 10 h<…<10 h 30 | alkalmanként 10 000 | járművezető szállító |
B4 | 10 h 30<…<11 h | alkalmanként 30 000 | ||
B5 | 11 h<…<11 h 30 | alkalmanként 80 000 | ||
B5 | 11 h 30<…<12 h | alkalmanként 120 000 | ||
B6 | 12 h<…<12 h 30 | alkalmanként 200 000 | ||
B6 | 12 h 30<… | alkalmanként 300 000 | ||
B7 | Az összeadódott heti vezetési idő túllépése | 56 h<…<58 h | alkalmanként 10 000 | járművezető szállító |
B7 | 58 h<…<60 h | alkalmanként 30 000 | ||
B8 | 60 h<…<66 h | alkalmanként 80 000 | ||
B8 | 66 h<…<70 h | alkalmanként 120 000 | ||
B9 | 70 h<…<75 h | alkalmanként 200 000 | ||
B9 | 75 h<… | alkalmanként 300 000 | ||
B10 | Az összeadódott vezetési idő túllépése két egymást követő hét alatt | 90 h<…< 95 h | alkalmanként 10 000 | járművezető szállító |
B10 | 95 h<…<100 h | alkalmanként 30 000 | ||
B11 | 100 h<…<108 h | alkalmanként 80 000 | ||
B11 | 108 h<…<112 h 30 | alkalmanként 120 000 | ||
B12 | 112 h 30<…<117 h | alkalmanként 200 000 | ||
B12 | 117 h<… | alkalmanként 300 000 | ||
C | Szünetek | |||
C1 | A négy és fél óra összeadódott vezetési idő túllépése | 4 h 30<…<4 h 45 | alkalmanként 10 000 | járművezető szállító |
C1 | 4 h 45<…<5 h | alkalmanként 30 000 | ||
C2 | 5 h<…<5 h 30 | alkalmanként 80 000 | ||
C2 | 5 h 30<…<6 h | alkalmanként 120 000 | ||
C3 | 6 h<…<6 h 30 | alkalmanként 200 000 | ||
C3 | 6 h 30<… | alkalmanként 300 000 | ||
D | Pihenőidők | |||
D1 | Nem megfelelő, 11 óránál rövidebb napi pihenőidő, ha a csökkentett napi pihenőidő nem megengedett | 10 h 30<…<11 h | alkalmanként 10 000 | járművezető szállító |
D1 | 10 h<…<10 h 30 | alkalmanként 30 000 | ||
D2 | 9 h 15<…<10 h | alkalmanként 80 000 | ||
D2 | 8 h 30<…<9 h 15 | alkalmanként 120 000 | ||
D3 | 7 h 45<…<8 h 30 | alkalmanként 200 000 | ||
D3 | …<7 h 45 | alkalmanként 300 000 | ||
D4 | Nem megfelelő, 9 óránál rövidebb csökkentett napi pihenőidő, ha a csökkentés megengedett | 8 h 30<…<9 h | alkalmanként 10 000 | járművezető szállító |
D4 | 8 h<…<8 h 30 | alkalmanként 30 000 | ||
D5 | 7 h 30<…<8 h | alkalmanként 80 000 | ||
D5 | 7 h<…<7 h 30 | alkalmanként 120 000 | ||
D6 | 6 h 30<…<7 h | alkalmanként 200 000 | ||
D6 | …<6 h 30 | alkalmanként 300 000 | ||
D7 | Nem megfelelő, 3 + 9 óránál rövidebb megosztott napi pihenőidő | 3 h+(8 h 30<…<9 h) | alkalmanként 10 000 | járművezető szállító |
D7 | 3 h+(8 h<…<8 h 30) | alkalmanként 30 000 | ||
D8 | 3 h+(7 h 30<…<8 h) | alkalmanként 80 000 | ||
D8 | 3 h+(7 h<…<7 h 30) | alkalmanként 120 000 | ||
D9 | 3 h+(6 h 30<…<7 h) | alkalmanként 200 000 | ||
D9 | 3 h+(…<6 h 30) | alkalmanként 300 000 | ||
D10 | Nem megfelelő, 9 óránál rövidebb napi pihenőidő több fős személyzet esetén | 8 h 30<…<9 h | alkalmanként 10 000 | járművezető szállító |
D10 | 8 h<…<8 h 30 | alkalmanként 30 000 | ||
D11 | 7 h 30<…<8 h | alkalmanként 80 000 | ||
D11 | 7 h<…<7 h 30 | alkalmanként 120 000 | ||
D12 | 6 h 30<…<7 h | alkalmanként 200 000 | ||
D12 | …<6 h 30 | alkalmanként 300 000 | ||
D13 | Nem megfelelő, 24 óránál rövidebb csökkentett heti pihenőidő | 23 h<…<24 h | alkalmanként 10 000 | járművezető szállító |
D13 | 22 h<…<23 h | alkalmanként 30 000 | ||
D14 | 21 h<…<22 h | alkalmanként 80 000 | ||
D14 | 20 h<…<21 h | alkalmanként 120 000 | ||
D15 | 19 h<…<20 h | alkalmanként 200 000 | ||
D15 | …<19 h | alkalmanként 300 000 | ||
D16 | Nem megfelelő, 45 óránál rövidebb heti pihenőidő, ha a csökkentett heti pihenőidő nem megengedett | 44 h<…<45 h | alkalmanként 10 000 | járművezető szállító |
D16 | 42 h<…<44 h | alkalmanként 30 000 | ||
D17 | 39 h<…<42 h | alkalmanként 80 000 | ||
D17 | 36 h<…<39 h | alkalmanként 120 000 | ||
D18 | 33 h<…<36 h | alkalmanként 200 000 | ||
D18 | …<33 h | alkalmanként 300 000 | ||
E | Fizetés típusa | |||
E1 | A bér és a megtett úthossz vagy a szállított áru mennyisége közötti kapcsolat | 400 000 | szállító |
4. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez
Sorszám | Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | A bírság összege forintban | A bírság fizetésére kötelezett |
F | Menetíró készülék beépítése | ||
F1 | Típusjóváhagyással rendelkező menetíró készülék beépítésének és használatának elmulasztása | 400 000 | szállító |
G | Menetíró készülék, járművezetői kártya vagy adatrögzítő lap használata | ||
G1 | A menetíró készülék nem működik megfelelően (nem került sor a menetíró készülék megfelelő felülvizsgálatára, kalibrálására és plombálására) | 300 000 | szállító |
G2 | A menetíró készülék helytelen használata: nem érvényes (elveszettnek vagy lopottnak bejelentett) járművezetői kártya használata | 400 000 | járművezető szállító |
G3 | Nincs elegendő számú adatrögzítő lap (figyelemmel az adatrögzítő lapok személyes jellegére, a szolgálati idő tartamára, a sérült vagy az ellenőr által lefoglalt adatrögzítő lapok pótlására) | 100 000 | szállító járművezető |
G4 | Az adatrögzítő lap mintája nem került jóváhagyásra | 100 000 | szállító |
G5 | Nincs elegendő mennyiségű papír a kinyomtatáshoz | 30 000 | szállító járművezető |
G6 | A vállalkozás nem őrzi meg legalább egy évig az adatrögzítő lapokat, kinyomatokat és letöltött adatokat | 400 000 | szállító |
G7 | A járművezető egynél több érvényes járművezetői kártyával rendelkezik | 400 000 | járművezető |
G8 | A járművezető saját érvényes kártyájától eltérő járművezetői kártya használata | 400 000 | járművezető |
G9 | Hibás vagy lejárt járművezetői kártya használata | 200 000 | járművezető |
G10 | A rögzített és tárolt adatok nem állnak rendelkezésre legalább 365 napig, az adatok rendelkezésre bocsátásának feltételei nem garantálják az adatok biztonságát és pontosságát (digitális menetíró készülék esetében) | 400 000 | szállító |
G11 | Elszennyeződött vagy sérült adatrögzítő lapok vagy járművezetői kártyák használata, az adatok azonban olvashatók | 30 000 | járművezető |
G12 | Elszennyeződött vagy sérült adatrögzítő lapok vagy járművezetői kártyák használata, az adatok nem olvashatók | 300 000 | járművezető |
G13 | Megsérült, hibásan működő járművezetői kártya cseréje, elveszett vagy ellopott járművezetői kártya pótlása 7 naptári napon belül történő kérelmezésének elmulasztása | 100 000 | járművezető |
G14 | Adatrögzítő lapok/járművezetői kártyák helytelen használata | 100 000 | járművezető |
G15 | Adatrögzítő lapok vagy járművezetői kártya nem engedélyezett kivétele, amely hatással van az érintett adatok rögzítésére | 400 000 | járművezető |
G16 | Adatrögzítő lapok vagy járművezetői kártya nem engedélyezett kivétele, amely nincs hatással a rögzített adatokra | 30 000 | járművezető |
G17 | Adatrögzítő lap vagy járművezetői kártya azon időtartamon túli használata, amelyre azt szánták, adatvesztés nélkül | 30 000 | járművezető |
G18 | Adatrögzítő lap vagy járművezetői kártya azon időtartamon túli használata, amelyre azt szánták, adatvesztéssel | 400 000 | járművezető |
G19 | Szükséges kézi adatbevitel elmulasztása | 200 000 | járművezető |
G20 | Nem megfelelő lap használata vagy a vezetői kártya nem megfelelő nyílásba történő beillesztése (több fős személyzet) | 400 000 | járművezető |
G21 | A lapon feljegyzett idő nem egyezik annak az országnak a hivatalos idejével, amelyben a járművet nyilvántartásba vették | 100 000 | járművezető |
G22 | Kapcsoló berendezés helytelen használata Kapcsoló berendezés helytelen használata, amennyiben az értékelhetőséget megakadályozza | 50 000 300 000 | járművezető |
H | Adatok kitöltése | ||
H1 | Az adatrögzítő lapról hiányzik a családi név | 300 000 | járművezető |
H2 | Az adatrögzítő lapról hiányzik az utónév | 200 000 | járművezető |
H3 | A lap használatba vétele kezdetének vagy végének ideje hiányzik Ű | 100 000 | járművezető |
H4 | A lap használatba vétele kezdetének vagy végének helye hiányzik | 30 000 | járművezető |
H5 | Az adatrögzítő lapról hiányzik a rendszám | 30 000 | járművezető |
H6 | Az adatrögzítő lapról hiányzik a kilométer-számláló állása (első menet előtt) | 100 000 | járművezető |
H7 | Az adatrögzítő lapról hiányzik a kilométer-számláló állása (utolsó menet végén) | 30 000 | járművezető |
H8 | Az adatrögzítő lapról hiányzik a járműcsere időpontja | 30 000 | járművezető |
H9 | Az ország betűjele beírásának elmulasztása a menetíró készülékbe | 30 000 | járművezető |
I | Adatok bemutatása | ||
I1 | Ellenőrzés megtagadása | 400 000 | járművezető szállító |
I2 | A járművezető nem tudja bemutatni az adott napra vonatkozóan a korongon, gépkocsivezetői kártyán rögzített információkat | 400 000 | járművezető |
I3 | A járművezető nem tudja bemutatni a megelőző 28 napra vonatkozóan a korongon rögzített információkat | 400 000 | járművezető szállító |
I4 | A járművezető nem tudja bemutatni a járművezetői kártyához kapcsolódó információkat (ha rendelkezik járművezetői kártyával) | 400 000 | járművezető szállító |
I5 | A járművezető nem tudja bemutatni az adott napon és a megelőző 28 nap során készített kézi feljegyzéseket és kinyomatokat | 400 000 | járművezető szállító |
I6 | A járművezető nem tudja bemutatni a járművezetői kártyát | 400 000 | járművezető |
I7 | A járművezető nem tudja bemutatni az adott napon és a megelőző 28 nap során készített kinyomatokat | 400 000 | járművezető szállító |
J | Megtévesztés | ||
J1 | Az adatrögzítő lapon rögzített, a menetíró készülékben vagy a járművezetői kártyán tárolt adatok vagy a menetíró készülék kinyomtatott adatainak meghamisítása, kitörlése vagy megsemmisítése | 600 000 | járművezető szállító |
J2 | A menetíró készülékkel, az adatrögzítő lappal vagy a járművezetői kártyával kapcsolatos manipuláció, amely az adatok, illetve a kinyomtatott információk meghamisítását eredményezheti | 800 000 | járművezető szállító |
J3 | Olyan manipulációs eszköz jelenléte a járművön, amely az adatok, illetve a kinyomtatott információk meghamisítására felhasználható lehet (kapcsoló/vezeték … ) | 800 000 | járművezető szállító |
K | Üzemzavar | ||
K1 | A javítást nem elismert szerelő vagy műhely végezte | 400 000 | szállító |
K2 | A javítást nem végezték el útközben (Ha a jármű nem tud visszatérni a telephelyre az üzemzavar-fellépésnek vagy a hibás működés megállapításának napjától számított egy héten belül) | 100 000 | szállító |
L | Kézi bejegyzések a kinyomatokon | ||
L1 | A járművezető nem jelzi azon időtartamokra vonatkozó valamennyi információt, amelyet a menetíró készülék üzemképtelensége vagy hibás működése miatt már nem rögzített | 300 000 | járművezető |
L2 | Az ideiglenes lapról hiányzik a járművezető kártyájának száma, illetve neve, illetve vezetői engedélyének száma: amennyiben az azonosítás a hiányzó adatok miatt lehetetlen amennyiben azonosítható | 200 000 50 000 | járművezető |
L3 | Az ideiglenes lapról hiányzik az aláírás | 100 000 | járművezető |
L4 | A járművezetői kártya elvesztéséről vagy eltulajdonításáról azon tagállam hatáskörrel rendelkező hatóságánál teendő hivatalos bejelentés elmulasztása, amelynek területén a kártyalopás történt Utolsó módosítás 2011.05.02. | 300 000 | járművezető |